Wnętrza warszawskiego biura Provident Polska w nowej odsłonie

Idea zrównoważonego rozwoju, nowy sposób organizacji pracy i modułowość przestrzeni stały się wyznacznikami nowej odsłony warszawskiego biura firmy Provident Polska. Choć przeobrażenie starych wnętrz i mebli zgodnie z wytycznymi było nie lada wyzwaniem, kreatywność rozwiązań i estetyka idą tu w parze z funkcjonalnością i potrzebami użytkowników biura. Autorem nowego wystroju siedziby firmy Provident jest warszawska pracownia The Design Group.

Firma Provident Polska działa na rynku od 1997 roku. Od lat jej siedzibę można znaleźć przy Inflanckiej w Warszawie, gdzie zajmuje IX i X piętro biurowca Gdański Business Center. I choć dziś wnętrza i organizacja biura zupełnie nie przypominają wcześniejszych rozwiązań, adres firmy pozostał ten sam. Zadaniem architektów The Design Group (zespół dedykowany w składzie: Marta Konarska, Daria Żarnoch, Konrad Krusiewicz, Ewelina Mężyńska) było stworzenie nowego projektu wnętrz zgodnego z zasadami pracy hybrydowej i wielofunkcyjności przestrzeni.

– Projekt polegał na rewitalizacji biura – nie zmieniły się lokalizacja oraz metraż. Zmienialiśmy za to design i funkcjonalność tego miejsca dopasowanego do nowego modelu pracy, bardziej nastawionego na współpracę i interakcje. Znalazło się tu więcej salek spotkań i miejsc do pracy hybrydowej, by teamy mogły łączyć się ze sobą z biura i zdalnie – mówi arch. Konrad Krusiewicz, CEO The Design Group.

Strefa recepcji, projekt: The Design Group

Efektem jest przestrzeń, która odpowiada potrzebom firmy, a także wspiera współpracę i ułatwia interakcje – zarówno z osobami pracującymi w biurze, jak i wykonującymi obowiązki zdalnie.

– Wsłuchaliśmy się w potrzeby i pomysły naszych pracowników. Dlatego zmieniła się nie tylko estetyka – na cieplejszą i bardziej domową, ale także funkcjonalność biura. Dzięki temu projektowi zyskaliśmy biuro bardziej elastyczne, sprzyjające współpracy, nie tylko w biurze, ale także hybrydowej. Każdą, nawet najmniejszą salkę wyposażyliśmy w sprzęt audio- video, który ułatwia spotkania online, także z koleżankami i kolegami z innych krajów, w których działamy. – dodaje Małgorzata Wojtuszko, dyrektorka Departamentu Zarządzanie Zakupów i Majątkiem, liderka projektu.

PIERWSZEŃSTWO WSPÓŁPRACY

Pandemia covid-19 wpłynęła na transformację stylu pracy większości z nas. Postcovidowa rzeczywistość w znacznie mniejszym stopniu opiera się na pracy indywidualnej. Dziś liczy się współpraca, aktywność w grupach, a także możliwość spotkania się i omówienia biznesowych kwestii niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy. Właśnie zgodnie z tymi trendami, zmieniło się biuro firmy Provident. Postawiono na stworzenie multifuncjonalnych przestrzeni i możliwość ich aranżacji zgodnie z aktualnymi wymaganiami pracowników. Pomimo iż standardowe stanowiska pracy są nadal dostępne dla pracowników, nacisk z pracy indywidualnej przesunął się na współpracę i działania grupowe. Właśnie dlatego w wielu miejscach pojawiły się hotdeski, a także zaaranżowano wiele salek spotkań umożliwiających pracę w niewielkich grupach. Dodatkowo pracę opartą na aktywności wspiera skuteczny system rezerwacji biurek. Tak powstało środowisko pracy, które odpowiada na różnorodne potrzeby, zapewnia poczucie komfortu, a przede wszystkim wspiera efektywność i współpracę.

Hot deski i sale spotkań, projekt: The Design Group

DOMOWO I NATURALNIE

Aranżacja całego wnętrza biura utrzymana w domowym i ciepłym klimacie. W strefie front of house, która wita gości zaraz po wejściu, znajdziemy dużo drewna, otwartej przestrzeni i neutralnych kolorów.

– Front of house jest strefą mutlifunkcjonalną – jej design i układ zachęca zarówno do pracy indywidualnej, jak i do korzystania z przestrzeni wspólnych i spędzania czasu razem. Aby wzmocnić domowy efekt tej przestrzeni, która jest na wejściu do biura, dodaliśmy tu szprosy i zmieniliśmy ich standardowe, srebrne profile na czarne, przez co dodają one wnętrzom elegancji i szyku. W kilku miejscach strefy front of house dodaliśmy również lamperie, które dodają naszym zdaniem charakteru tej przestrzeni i kojarzą się z domową, kreatywną i artystyczną przestrzenią. Choć mogą one przywodzić na myśl dawne czasy, to zaprojektowane przez nas lamperie w biurze Providenta występują w nowoczesnym wydaniu, niż jeszcze kilkanaście lat temu. – mówi arch. Marta Konarska z The Design Group, główna projektantka biura Provident.

Front of house, projekt: The Design Group

W przestrzeni front of house projektanci TDG postanowili ustawić wiele tapicerowanych, miękkich sof i foteli z niskimi stolikami, które wprowadzają niezobowiązujący, domowy klimat i sprzyjają pracy indywidualnej lub w niewielkich grupach.

Strefy z biurkami pracowników wykorzystują formułę open space, ale co jakiś czas pomiędzy grupami biurek pojawiają się oddzielające je szklane ścianki z czarnymi szprosami. Nierzadko biurka od ciągu komunikacyjnego osłonięte są także ażurowymi regałami z roślinnością. W pobliżu każdej ze stref biurek rozmieszczone zostały zamknięte salki i budki telefoniczne. W ich przypadku postawiono na przeszklone ściany, które pozwalają na łatwe określenie, czy dane miejsce jest w użytkowaniu czy nie. Rozwiązanie to umożliwia także nieograniczony przepływ światła dziennego.

Pracownicy Providenta mogą również korzystać ze strefy ciszy w dedykowanej do tego przestrzeni zwanej biblioteką. Obowiązują w niej zasady „czytelni” i atmosfera sprzyjająca pracy własnej.

Open space, projekt: The Design Group

ZERO WASTE, CZYLI STARE NA NOWE

Bardzo istotnym aspektem nowego projektu siedziby Providenta jest wykorzystanie idei zero waste i zrównoważonego rozwoju, które istotnie wpłynęły na sposób jej aranżacji. W nowych wnętrzach wykorzystano bowiem wiele elementów, które oryginalnie pochodziły ze „starego” biura. Wśród nich znalazły się między innymi meble, które ustawiono w strefie front of house, czy pokojach do pracy własnej.

Fotele wykorzystane z poprzedniej aranżacji, projekt: The Design Group

– Przy projekcie mocno postawiliśmy na ideę zero waste. Wspólnie z ambasadorami z Providenta wybraliśmy meble, które można było ponownie wykorzystać. Były to meble od dobrych producentów, które świetnie zniosły dotychczasowe użytkowanie. Zmieniliśmy im tapicerkę i nadaliśmy świeższego wyglądu tak, by dopasować je do nowego designu biura. Jak widać, wybór jakościowych mebli może być inwestycją na przyszłość – tłumaczy arch. Konrad Krusiewicz.

Dobre praktyki ekologiczne firmy wspierają również systemy segregacji śmieci oraz efektywne zarządzanie oświetleniem biura. Z poprzedniej aranżacji wykorzystano do nowych wnętrz rośliny doniczkowe.

Nowe biuro firmy Provident Polska podporządkowane zostało funkcjom wynikającym z aktualnego podejścia do sposobu pracy. To przestrzeń multifunkcjonalna, bardzo intuicyjna, idealnie dopasowana do wymagań pracy hybrydowej. Jej aranżacja i domowy charakter pokazują, że najważniejszy jest tu człowiek i jego potrzeby. I to z myślą o nim stworzono to miejsce.

Fotele wykorzystane z poprzedniej aranżacji, projekt: The Design Group

ARTYSTYCZNE ALEJKI

W odmienionym biurze pojawił się również motyw sztuki. Wewnątrz znajdziemy bogatą kolekcję Providenta, składającą się z obrazów i grafik.

„Galeria” sztuki w biurze Provident Polska, projekt The Design Group

Zaadoptowanie sztuki na ścianach biura zainspirowało architektów z The Design Group do nazwania poszczególnych alejek i korytarzy biura nazwiskami najbardziej znanych w historii artystek. Z kolei kolorowe salki spotkań noszą nazwy pochodzące od jedzenia i picia, takie jak np. smoothie, caramel, chilli pepper, honey, crème brulee, latte.Taki system nazewnictwa ułatwia komunikację i poruszanie się po biurze.

– W Provident Polska bardzo przywiązujemy wagę do roli kobiet w biznesie. Ma też to swoje odzwieciedlenie w projekcie biura. Jedno z pięter jest w całości poświęcone znanym artystkom, drugie artystom. Szukając patronek i patronów alejek dostrzegliśmy, że bardziej znani na świecie są panowie artyści. Nazywając alejki imionami kobiet – artystek, dodajemy zatem element edukacyjny i promujemy sztukę kobiecą. – dodała Małgorzata Wojtuszko.

Obrazy i nawiązania do sztuki znajdziemy również w kuchniach i coffee pointach. Większej kantynie patronuje duży neon Fridy Kahlo, zawieszony w centralnym miejscu. W kuchni tej potężne stoły zachęcają do wspólnych posiłków i rozmów, a urządzony tuż obok play room daje pracownikom szansę na chwilę rozrywki przy playstation czy pingpongu.

Neon Fridy Kahlo w przestrzeni kuchennej, projekt The Design Group