Agile workplace, biophilic design, a przede wszystkim prostota i komfort. Współczesne trendy w projektowaniu biur nie są tylko pustą deklaracją
Konrad Krusiewicz, założyciel i szef The Design Group, opowiada o trendach w projektowaniu oraz akustyce wnętrz biurowych.
Konrad Krusiewicz jest właścicielem pracowni The Design Group, specjalizującej się w projektowaniu wnętrz biurowych oraz doradztwie architektonicznym przy realizacji inwestycji komercyjnych, w szczególności budynków biurowych. Lata doświadczeń i sukcesów w tej branży pozwalają mu tworzyć zapadające w pamięć wnętrza, które zapewniają doskonałe warunki do koncentracji i współpracy, pozostając w zgodzie z zasadami rządzącymi nowoczesnym środowiskiem pracy. Jednym z ważniejszych elementów, na które zwraca uwagę projektując wnętrza biurowe jest akustyka.
Jakie są według Pana najciekawsze, współczesne trendy w projektowaniu przestrzeni biurowych?
Konrad Krusiewicz: Dość trudno mi ocenić, które z trendów w projektowaniu wnętrz biurowych są najlepsze. Dla nas najciekawsze są te, które w punkcie centralnym stawiają potrzeby współczesnego człowieka. Myślę tu oczywiście o agile i biophilic design. Agile workplace to odpowiedź na dynamicznie zmieniające się potrzeby nowoczesnych firm, działających w oparciu o kulturę wymiany wiedzy i realizację różnorodnych aktywności, bieżąco odpowiadających na zmiany rynkowe. Przestrzeń biurowa jest tu elastyczna i dostosowuje się do pracowników, zapewnia im nieskrępowaną komunikację, odpowiada na potrzeby pracy indywidualnej i zespołowej, kreatywnej i analitycznej. Biophilic design to z kolei pewnego rodzaju powrót człowieka do korzeni, gdyż odnosi się do ludzkiej fascynacji naturą oraz jej procesami. Pozwala wprowadzić świat zewnętrznej przyrody do wnętrza, co jest zawsze przyjmowane z dużą radością. Ten trend wykorzystuje we wnętrzach biurowych elementy bezpośrednio i pośrednio odnoszące się właśnie do przyrody. Są to np.: naturalne kolory takie jak szarości, beże, zielnie, materiały – bawełna, kamień, drewno, duża ilość dziennego światła, biurowe ogrody. To co coraz mocniej staramy się robić, to także projektowanie w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Które z nich są Panu najbliższe?
Dla nas największą inspiracją do tworzenia jest człowiek – jego otoczenie i codzienne funkcjonowanie w przestrzeni. Trendy estetyczne mają to do siebie, że szybko przemijają, my natomiast staramy się tak projektować biura, aby ich wnętrza cieszyły pracowników różnych pokoleń, przez wiele lat. Przy projektowaniu przestrzeni biurowych dużą wagę przykładamy do ergonomii, zapewnienia zrównoważonego oraz funkcjonalnego środowiska pracy, które jest przyjazne użytkownikom i dopasowane do ich potrzeb. Dobrze oświetlonego, z odpowiednią akustyką, pozwalającego na efektywne wykorzystanie czasu spędzanego w biurze. Staramy się też, aby nasze projekty były oryginalne, odważne, ciekawe. Wnętrze nie musi być zachowawcze i proste, żeby stwarzało idealne warunki do pracy. Nie sądzę natomiast, żebyśmy mogli powiedzieć, że jakiś trend jest nam najbliższy. Tak jak wspomniałem, dbałość o środowisko i ekologię to coś, co zawsze mamy z tyłu głowy.
W jakim stopniu współczesne trendy uwzględniają potrzeby i komfort użytkowników biur? Czy może są im całkowicie podporządkowane?
Jestem przekonany, że współczesne trendy wynikają z potrzeb środowiska pracy, bardziej podążają za oczekiwaniami poszczególnych grup, niż je kształtują. Są odpowiedzią na pytanie jak powinno wyglądać dobre miejsce pracy. W końcu uwzględniają potrzeby użytkowników, a nie są tylko pustą deklaracją.
Czy inwestorzy projektów biurowych mają świadomość, że akustyka jest jednym z istotnych elementów kształtujących komfort pracowników biurowych, że ma wpływa na ich koncentrację oraz efektywność?
W naszej pracy kładziemy duży nacisk na akustykę pomieszczeń. Temat ten stawiamy na 1 lub 2 miejscu podczas rozmów z Klientami, edukujemy ich w tym zakresie, uświadamiając, jak duży wpływ na efektywność wykonywania zadań przez pracowników ma odpowiednia akustyka biura. Obserwuję, że świadomość inwestorów w tym zakresie jest coraz wyższa. Wśród naszych Klientów już więcej niż 50% firm przykłada wagę do problemu akustyki uważając, że to jeden z większych tematów związanych z projektowaniem przestrzeni biurowych.
W jaki sposób na etapie projektowania można zadbać o ten obszar?
Bardzo ważne jest, aby przekonać Klienta do zrealizowania badań akustycznych już na etapie space planów. Przy ostatnich dwóch projektach pracowaliśmy razem z zespołem akustyków, którzy już na etapie wstępnych aranżacji zrobili pełną symulację akustyki biura wraz z modelowaniem przestrzennym. Projektując akustykę pomieszczenia, należy wziąć pod uwagę wszystkie jego elementy na nią wpływające, jak np. wykładziny podłogowe, meble, wszelkie inne stałe wyposażenie. Są one zwykle niewystarczające do osiągnięcia właściwego klimatu akustycznego. Dlatego konieczne jest stosowanie akustycznych, dźwiękochłonnych sufitów i okładzin ściennych. Poza tym formujemy przestrzenie unikając równoległości ścian. Ma to wpływ na „podróżowanie dźwięku”. Istotną rolę odgrywają też przegrody między pomieszczeniami. Warto pamiętać o tym w trackie planowania.
Jakie rozwiązania poprawiające akustykę według Pana są najbardziej skuteczne?
Nie istnieje jedno rozwiązanie, które zapewni optymalny efekt akustyczny. Konieczne jest połączenie różnych elementów, rozwiązań przeznaczonych na podłogi, ściany i sufity, aby powstała odpowiednia jakość przestrzeni. Równolegle należy traktować izolacyjność przegród i powierzchni, absorpcyjność aranżacji akustycznych, jak i pogłos. Nic nam nie da dobra aranżacja wnętrza, jeżeli na zewnątrz i pomiędzy pomieszczeniami nie będzie odpowiedniej izolacji. Jeżeli dźwięki będą docierały spoza wnętrza. Zastosowanie rozwiązań akustycznych wyłącznie na suficie nie spełni w 100 proc. swojego zadania, podobnie jak popularna budka telefoniczna nie rozwiąże problemów open space-u.
Na poziomie naszych potrzeb jesteśmy zdecydowanie zadowoleni z aktualnych rozwiązań sufitów akustycznych Rockfon. Chętnie pracujemy z systemem Mono Acoustic, który wybieramy tam, gdzie chcemy osiągnąć bardziej elegancki efekt.